Budgetera dina nöjen

[ivcs]
Type: article
[/ivcs]

Nöjen är något vi alla mår bra av, men smakar det så kostar det. För ditt eget bästa är det viktigt att ha koll på dina utgifter och gärna i relation med dina intäkter. Shopping, spel på nätet och andra sysselsättningar är utmärkta nöjen, men det gäller att spara för att ha råd.

Enkel hushållsekonomi

Den som gillar mode och shopping prioriterar att spendera pengar på kläder, skor, modemagasin och andra moderelaterade saker. Spelfantasten lägger istället pengar på casinospel. Ett äventyr på newyorkspins.com är hur kul som helst, men det kostar en slant att underhållas i den digitaliserade världen. Det krävs en hushållsbudget för att få kontroll över din ekonomi och din livsstil. Ställ upp både en långsiktig och kortsiktig ekonomisk kalkyl. Låt en post representera det sparade belopp du vill lägga på nöjen. Känns 1000 kronor som en rimlig summa i månaden att shoppa för ska alltså det beloppen in där. Lika gäller för den som vill spela casino på nätet utan att få magknip. Lägg undan ett belopp som du vet är en rimlig peng att spela för. Du kan även ta till olika spartips för optimera ditt budgeterande.

Analysera din budget

I den långsiktiga budgeten kan du sedan se hur mycket du har lagt undan för ett visst nöje under en längre period. Låt det beloppet ställas i relation med hur du upplevt shoppingen, spelandet eller det nöje det gäller under den här tiden. Du kanske inte har kommit upp i tusenlappen i shopping? Eller bara spelat för hälften av de undansatta pengarna. Helt plötsligt ser du din ekonomi på ett annat sätt. De pengarna som inte används av de sparade beloppen kanske bättre kan sparas i exempelvis pensionspengar. Är läget tvärtom, att du upplever det tufft att hålla nöjet på den nivå du planerat. Se till dina andra utgifter, finns det något annat du kan “spara” in på för att ge nöjet mer ekonomiskt utrymme?

Maxa din stil med hjälp av modetips

[ivcs]
Type: article
[/ivcs]

Det kan vara lätt att säga att man har en bestämd klädstil, men när det kommer till att hitta plagg i garderoben är det helt plötsligt inte lika enkelt. Ibland är det riktigt svårt att hitta inspiration för dagen när det kommer till outfit. Det är vid den typen av tillfälle modetips från TV reklam eller sociala medier hjälper en på traven.

TV-reklam som inspirerar

Förr var reklamen på TV ganska tråkig och det enda som tycktes ha betydelse för reklamslingan var varumärkets namn. Det ägnades ingen närmare tanke på hur modellen eller skådespelarna såg ut rent generellt när de framförde ett budskap. Gällde reklamen ett par skor var det kort och gott skorna som var i närbild under hela reklamslingan.

Idag är dock TV-reklam betydligt mer inspirerande än förr. Budskapet bakas in i en härlig känsla som förmedlas på flera plan samtidigt. Det spelar ingen roll om det är kläder, skor eller online casino. Man blir helt enkelt sugen att köpa nya schyssta kläder eller prova på att spela casino på nätet. TV-reklamen från exempelvis Gina Trikot blir din inspiration nästa gång du öppnar garderoben. Medan en TV-reklam om casinot Duelz blir din guide till en helt ny hobby.

Inspireras av influencers

Ibland kan vi alla behöva en “push” för att våga mer när det kommer till vår klädstil och livsstil rent allmänt. Att följa en självsäker influencer på sociala medier kan öppna nya dörrar när det kommer till din personliga klädsel och stil. Det kanske är just vad du behöver för att våga bära den där udda, men snygga hatten!

För att återkomma till casinospel kan det även i det fallet vara just en influencer som behövs. Genom att se någon annan stå upp för en hobby eller intresse kan du själv bli motiverad att göra detsamma. Det vill säga testa på något du tycker verkar roligt och spännande utan att oroa dig för vad andra ska tänka och tycka.

Några modetips för vintriga dagar

[ivcs]
Type: article
[/ivcs]

När dessa rader skrivs så är vintern verkligen här och har kopplat greppet om stora delar av Sverige. Men en kylig och kall vinter behöver inte betyda att man behöver släppa allt vad mode heter helt och hållet, för det finns plagg som lyckas med att kombinera både en varm och gosig känsla med stil och moderiktighet. Och så finns det jultröjor också, men jultröjorna sparar vi till någon annan artikel tror jag… Det finns många mysiga plagg som hjälper dig att behålla stilen igenom den mörka och kalla årstiden utan att du behöver frysa så värst mycket. Här är några plagg eller looker som kanske till och med får dig att gilla det kalla vädret!

1. Kombinera en varm rock med en färgsprakande tröja. Lägg till ett par sköna stövlar så kan du nog ta dig igenom ett och annat flöde på instagram och få en och annan trevlig kommentar. Festligt innantill, varmt och skönt utanpå med till exempel en mossgrön jacka med hög krage.

2. En ullig cardigan. Att investera i en ullig och skön cardigan kan vara perfekt, den är både söt och går att kombinera med en kjol till exempel, eller varför inte med en så kallad “body suit”. Välj gärna en cardigan i vitt eller mörkblått, det blir väldigt snyggt.

3. En snygg rock. Detta kan vara något som gör att du står ut från den gråa massan. Välj en rock i en trevlig färg, kanske med en pälsimitation i kragen till och med, och se till att du trivs med att vara ett vandrande mode-statement.

4. En sweater som tar ut svängarna. Lägg till ett par fina boots med riktigt höga klackar och ett par mörkblå byxor med riktigt vida ben och vi snackar fashion på riktigt. Sweatern är mångsidig och passar lika väl tillsammans med jeans som till mysbyxor i hemmets lugna vrå. Eller tillsammans med ett par riktigt fina byxor på jobbet och kontoret kanske.

S Computer – retroskon som tar dig tillbaka till 1980-talet

[ivcs]
Type: article
[/ivcs]

PUMA är ett klassiskt klädmärke vad gäller idrott och de har en och annan intressant sneaker också att bjuda på ibland. En sådan sneaker är skon RS-Computer och den verkar kanske nästan höra hemma på grabben i “Tillbaka till Framtiden”, Marty Mcly, och hans fötter. I den av filmerna som utspelar sig 30 år in i framtiden alltså.

RS-Computer är dock en sko som finns på riktigt men den går kanske främst till historien som den första dojan som designades med elektronisk hård- och mjukvara.

Skon hade premiär redan för 30 år sedan, alltså nästan samtidigt som den andra “Tillbaka till Framtiden”-filmen. På den tiden var RS – Computer något som betraktades som en avancerad sko. En del menade till och med att den skulle kunna revolutionera löpning. En liten dator som var placerad i skornas hälar läste av skon och kunde genom det ge löparen information och data om tidigare löprundor. Men även jämföra datan med framtida löparmål samt till och med ge löparen råd eller tips för att löpa snabbare och kanske utveckla en mer effektiv löpstil. Inget speciellt i dag kanske med alla smarta klockor, pulsmätare, appar och skor med specialfunktioner som finns numera. Men tänk på att detta var en sko som alltså släpptes loss på marknaden för kommersiellt bruk redan år 1988!

Skon RS – Computer är alltså inte endast något som fanns förr utan den går nu att köpa igen, så det rör sig om en riktig blast from the past som nu letar sig ut på skohyllorna. En cool sko om man gillar retroskor och 80-talsstil och den ger onekligen sköna vibbar av en svunnen tid. Däremot kanske dessa dojor inte är något som man tar med sig på jobbet…Eller? Ja, det beror ju förstås på vad man jobbar med också. En riktig retrosko i ordets rätta bemärkelse.

Jultröjan – en tröja man kan vara utan men köper ändå?

[ivcs]
Type: article
[/ivcs]

Det finns vissa saker som verkligen delar befolkningen och orsakar stor polarisering. Saker som vissa är mycket förtjusta i medan andra avskyr och hyser intensiv aversion mot dem. Till dessa saker hör bland annat lakrits, AIK Solna och att byta vinterdäck.

Jultröjan är en av dessa grejer.

Julen är snart här och vi väntar med spänning på vad som ligger under granen. Kanske blir det en Jultröja? Även känd i vissa kretsar som fultröja. Det finns vissa jultröjor som man skulle kunna tro att knappt någon kan tycka om men som ändå vissa gillar.

Boven i dramat och roten till det hela är kanske den skoningslösa kommersialismen. Julen präglas av en sällan skådad köphets som även för med sig en och annan julig tröja som kanske kan verka mysig i början men som egentligen kanske inte är höjden av mode. Själv tycker jag att jultröjor är ganska gulliga och mysiga ibland. Men snygga? Nja.

För den som är ännu mer modeintresserad ter sig kanske de mysiga och färgglada tröjorna som en styggelse som går helt emot vad vissa modelejon anser borde vara vedertagna normer om stil och estetik. Men jultröjorna är i mycket hög utsträckning socialt accepterade och är här för att stanna. Till alla modeskribenters stora förtret. Trots att tröjorna kan vara både grälla och skrikiga ibland.

Jultröjan har under de senaste tio åren eller så verkligen växt i popularitet och styrka, från att det varit en tämligen marginaliserad produkt som kanske mest varit något som man tagit ner rån vinden för att göra den person som en gång stickade tröjan glad, till något som nu säljs lite här och var hos en hel del stora kedjor.

Till och med det svindyra klädmärket Gucci har, kanske mer som en rolig grej, tagit fram en jultröja som kostar 1380 euro. Motivet är Snövit, tuggandes ett äpple, mot en grön bakgrund.

Som tur är så ligger de flesta jultröjorna på mer konsumentvänliga prisnivåer.

Rör inte min kompis-kollektion från modemärket Schnayderman’s

[ivcs]
Type: article
[/ivcs]

Skjortmärket Schnayderman’s har tagit ett nytt initiativ. De kickar nytt liv i ett gammalt budskap, nämligen klassikern “Rör inte min kompis”.

Budskapet var från början en formulering som syftade till att motverka så väl mobbning som rasism.

Schnayderman’s är ett svenskt varumärke inom mode. I december lanseras en så kallad kapselkollektion från dem. Kampanjen “Rör inte min kompis” är från början från 1985 men alltjämt aktuell idag menar företaget.

Om man inte var med redan på 1980-talet, eller visserligen var född men för ung för att minnas så mycket av årtiondet, så kanske en liten historielektion är på sin plats. Den välkända handen som blivit en ikon var från början symbolen för en kampanj i Frankrike. Organisationen SOS Racisme startade kampanjen där men med det franska namnet ”Touche pas à mon pote”, vilket betyder just “rör inte min kompis”. Syftet var att försöka motverka och stoppa främlingsfientlighet, mobbning och rasism.

Kampanjen fick spridning över världen och den hittade bland annat till Sverige. Under 1980-talet så såldes över 1000 000 ”Rör inte min kompis”-knappar i vårt avlånga land.

Nu återanvänder Schnayderman’s frasen som aldrig riktigt går ur tiden (den kanske är vintage?).

De har valt att släppa en kollektion på “Rör inte min kompis”-temat och den innehåller bl.a. tågkassar, skjortor och “overshirts”. Ännu fler plagg är på ingång under år 2019.

Kanske kan kampanjen anklagas för att vara både politiskt korrekt och opportunistisk. I tider med svåra utmaningar med segregation och gängkriminalitet löser man kanske inte problem med enkla budskap och knappar på jackor. Samtidigt är det något väldigt sympatiskt med uppmaningen att inte röra någons kompis. Problemet är väl kanske dock att de som drabbas av till exempel gängvåld ofta är ensamma personer och inte någons kompis. Kanske vore ett mer aktuellt och verklighetsgrundat budskap att placera på en knapp idag “rör inte mig”. Eller “Jag ger kramar, inte sparkar.”

Från varje sålt plagg skänks 100 kr till organisationen My dream now.

Klädmärken med hållbarhetstänk

[ivcs]
Type: article
[/ivcs]

Det finns ett och annat klädmärke som på senare år har börjat jobba en del med social eller miljömässig hållbarhet som ledord i vissa klädkollektioner eller i vissa klädprojekt, även om det kanske inte direkt genomsyrar hela branschen eller alla produktionslinjer. Men goda exempel finns. Här är några:

Parley och Adidas

För ett par år sedan presenterade Adidas nya planer på att börja samarbeta med organisationen Parley. Parley har bland annat som mål att försöka befria världenshav från överbliven plast. Samarbetet har bland annat utmynnat i att de båda företagen har producerat nya skor som har tillverkats med trådar som är gjorda av fibrer från återvunnen plast från världens hav. En väldigt cool grej att kunna göra förstås, och samtidigt kanske ett litet bidrag till att förbättra situationen i världens hav som bombarderas av plaster och skräp varje dag. Adidas gör nästan alltid snygga dojor, och det gäller även om fibrerna är från återvunnen plast.

Tretorn

Tretorn är ett annat märke som lägger en del krut på att få in hållbarhet som ett tänk i produktionen. Tretorn är faktiskt ett svenskt märke med gamla anor. Redan sedan starten så tidigt som år 1891 har de i någon mån jobbat för en mer hållbar produktion, även om det arbetet kanske har intensifierats något på senare år. Deras hållbarhetssatsning har man valt att kalla för Eco Essentials, och det omfattar en del spännande projekt som till exempel Leftover Project. Det går ut på att Tretorn köper upp material som har blivit över från fabriker och gör kollektioner i begränsad upplaga (limiterade kollektioner).

Ett annat projekt är OCEAN – SHELL som bygger på kläder som tas fram från polyester från gamla fiskenät. Polyester är förresten en slags plast och namnet polyester betyder “många estrar”. En ester är en typ av kemiskt ämne, polyester är en kombination av många sådana estrar.

Kollektion från klädmärket Uniqlo

[ivcs]
Type: article
[/ivcs]

Klädmärket Uniqlo släpper hela 42 nya klädesplagg den 31 januari. Kollektionen är designad av en fransman som heter Christophe Lemaire.

Det handlar om klassiska basplagg men trots det försöker Uniqlo ta ut svängarna lite mer. De använder sig av både avancerad teknik och helt nya material. Vårens kollektion bjuder på både lite färg och nya silhuetter.

Ett par av plaggen listas nedanför

  • Först har vi en packbar vindjacka

Ett plagg som vissa menar är perfekt på en musikfestival, medan andra, som jag, menar att även på festivaler bör man ta på sig något lite snyggare. Vindjackan är dock praktisk och i ett superlätt material. Det går att packa ihop jackan och bära den som en slags väska med en axelrem. Priset landar på runt 500 spänn, finns i mer än en färg.

  • Därefter har vi ett par vida byxor

Silhuetten man får ta ställning till om man vill haka på i vår är lite större i storleken, med för stora storlekar (så kallad oversize). Ett exempel är ett par brallor från Uniqlo som man kan bära med en vanlig hoodietröja eller med en blazer. Ett mångsidigt plagg som fungerar både som street wear och i lite finare sammanhang. Kostar runt 400 spänn. Men de är VÄLDIGT stora nedtill i benen måste jag säga.

  • Sedan har vi en T-shirt med en så kallad crew neck i halsen.

Den finns i dussintalet olika färger. Passormen är något kantig. Din för 200 spänn, inte alltför dyrt.

  • Vidare har vi en minimalistisk jeansjacka.

Antingen gillar man den eller inte, men just denna tycker jag kan vara värd att prova även om man normalt hyser en aversion mot denim ovanför bältet. Den är nämligen både vit och väldigt enkel och ren i formerna. Snygg,men personligen har jag svårt för det sträva denimtyget som inte är särskilt skönt som jacka. Men väljer man form och stil före funktion och komfort, slå till på en sån här.