Home » attityd » Jultröjan – en tröja man kan vara utan men köper ändå?

Jultröjan – en tröja man kan vara utan men köper ändå?

Det finns vissa saker som verkligen delar befolkningen och orsakar stor polarisering. Saker som vissa är mycket förtjusta i medan andra avskyr och hyser intensiv aversion mot dem. Till dessa saker hör bland annat lakrits, AIK Solna och att byta vinterdäck.

Jultröjan är en av dessa grejer.

Julen är snart här och vi väntar med spänning på vad som ligger under granen. Kanske blir det en Jultröja? Även känd i vissa kretsar som fultröja. Det finns vissa jultröjor som man skulle kunna tro att knappt någon kan tycka om men som ändå vissa gillar.

Boven i dramat och roten till det hela är kanske den skoningslösa kommersialismen. Julen präglas av en sällan skådad köphets som även för med sig en och annan julig tröja som kanske kan verka mysig i början men som egentligen kanske inte är höjden av mode. Själv tycker jag att jultröjor är ganska gulliga och mysiga ibland. Men snygga? Nja.

För den som är ännu mer modeintresserad ter sig kanske de mysiga och färgglada tröjorna som en styggelse som går helt emot vad vissa modelejon anser borde vara vedertagna normer om stil och estetik. Men jultröjorna är i mycket hög utsträckning socialt accepterade och är här för att stanna. Till alla modeskribenters stora förtret. Trots att tröjorna kan vara både grälla och skrikiga ibland.

Jultröjan har under de senaste tio åren eller så verkligen växt i popularitet och styrka, från att det varit en tämligen marginaliserad produkt som kanske mest varit något som man tagit ner rån vinden för att göra den person som en gång stickade tröjan glad, till något som nu säljs lite här och var hos en hel del stora kedjor.

Till och med det svindyra klädmärket Gucci har, kanske mer som en rolig grej, tagit fram en jultröja som kostar 1380 euro. Motivet är Snövit, tuggandes ett äpple, mot en grön bakgrund.

Som tur är så ligger de flesta jultröjorna på mer konsumentvänliga prisnivåer.