Home » attityd » Rör inte min kompis-kollektion från modemärket Schnayderman’s

Rör inte min kompis-kollektion från modemärket Schnayderman’s

[ivcs]
Type: article
[/ivcs]

Skjortmärket Schnayderman’s har tagit ett nytt initiativ. De kickar nytt liv i ett gammalt budskap, nämligen klassikern “Rör inte min kompis”.

Budskapet var från början en formulering som syftade till att motverka så väl mobbning som rasism.

Schnayderman’s är ett svenskt varumärke inom mode. I december lanseras en så kallad kapselkollektion från dem. Kampanjen “Rör inte min kompis” är från början från 1985 men alltjämt aktuell idag menar företaget.

Om man inte var med redan på 1980-talet, eller visserligen var född men för ung för att minnas så mycket av årtiondet, så kanske en liten historielektion är på sin plats. Den välkända handen som blivit en ikon var från början symbolen för en kampanj i Frankrike. Organisationen SOS Racisme startade kampanjen där men med det franska namnet ”Touche pas à mon pote”, vilket betyder just “rör inte min kompis”. Syftet var att försöka motverka och stoppa främlingsfientlighet, mobbning och rasism.

Kampanjen fick spridning över världen och den hittade bland annat till Sverige. Under 1980-talet så såldes över 1000 000 ”Rör inte min kompis”-knappar i vårt avlånga land.

Nu återanvänder Schnayderman’s frasen som aldrig riktigt går ur tiden (den kanske är vintage?).

De har valt att släppa en kollektion på “Rör inte min kompis”-temat och den innehåller bl.a. tågkassar, skjortor och “overshirts”. Ännu fler plagg är på ingång under år 2019.

Kanske kan kampanjen anklagas för att vara både politiskt korrekt och opportunistisk. I tider med svåra utmaningar med segregation och gängkriminalitet löser man kanske inte problem med enkla budskap och knappar på jackor. Samtidigt är det något väldigt sympatiskt med uppmaningen att inte röra någons kompis. Problemet är väl kanske dock att de som drabbas av till exempel gängvåld ofta är ensamma personer och inte någons kompis. Kanske vore ett mer aktuellt och verklighetsgrundat budskap att placera på en knapp idag “rör inte mig”. Eller “Jag ger kramar, inte sparkar.”

Från varje sålt plagg skänks 100 kr till organisationen My dream now.